Tabulka níže přináší orientační přehled jazykových úrovní dle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky (A1-C2), popisuje znalosti, které by mluvčí na dané úrovni měl ovládat. Uvádí také úrovně, které studenti mají mít při vstupu do jazykového kurzu nebo mají získat po dokončení jazykového kurzu v PARAKALU.
Ráda bych zdůraznila, že níže uvedená tabulka se nedá paušalizovat na všechny případy, protože každý student i každý jazykový kurz je jedinečný, stejně tak jako každý jazyk má svá specifika. Někteří studenti "projedou" první tři úrovně třeba za jeden semestr, jiným to trvá zase o něco déle. V PARAKALU se vždy snažíme výuku maximálně přizpůsobit aktuální jazykové úrovni všech studentů, proto ne každý student "jede" přesně podle níže uvedeného "plánu". Neváhejte nás kontaktovat pro více informací nebo pokud si nejste jisti se zařazením do skupiny.
Délka studia | Označení kurzu v PARAKALU | Úroveň na začátku kurzu | Úroveň na konci kurzu | Popis úrovní dle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky | |
1. rok |
1. semestr | úplný začátečník | A0 | A0+ |
A0: Tato úroveň označuje studenta, který se studiem daného jazyka nemá vůbec žádné zkušenosti, nikdy se jazyk neučil. |
2. semestr | falešný začátečník | A0+ | A1 | ||
2. rok | 1. semestr | lehce pokročilý I | A1 | A1+ | A1: Student rozumí každodenním výrazům a základním frázím, jejichž cílem je vyhovět konkrétním potřebám , a umí tyto výrazy a fráze používat. Umí představit sebe a ostatní a klást jednoduché otázky, např. o místě, kde žije, o lidech, které zná, o věcech, které vlastní a na podobné otázky umí odpovídat. Dokáže se jednoduchým způsobem domluvit, mluví-li partner pomalu a jasně a je ochoten mu/jí pomoci. |
2. semestr | lehce pokročilý II | A1+ | A2 | ||
3. rok | 1. semestr | mírně pokročilý I | A2 | A2+ | A2: Rozumí větám a často používaným výrazům vztahující se k oblastem, které se ho/jí bezprostředně týkají (např. informace o něm/jí, o jeho/její rodině, o nakupování, místopisu a zaměstnání). Dokáže komunikovat prostřednictvím běžných úloh, jež vyžadují jednoduchou a přímou výměnu informací o známých a běžných skutečnostech. Umí jednoduchým způsobem popsat svou vlastní rodinu, bezprostřední záležitosti týkající se jeho/jejích nejnaléhavějších potřeb. |
2. semestr | mírně pokročilý II | A2+ | B1 | ||
4. rok | 1. semestr | středně pokročilý I | B1 | B1+ | B1: Rozumí hlavním myšlenkám srozumitelné spisovné vstupní informace týkající se běžných témat, se kterými se pravidelně setkává v práci, ve škole, ve volném čase atd. Umí si poradit s většinou situací, jež mohou nastat při cestování v oblasti, kde se tímto jazykem mluví. Umí napsat jednoduchý souvislý text na témata, která dobře zná nebo která ho/ji osobně zajímají. Dokáže popsat své zážitky a události, sny, naděje a cíle a umí stručně vysvětlit a odůvodnit své názory a plány. |
2. semestr | středně pokročilý II | B1+ | B1/B2 | ||
5. rok | 1. semestr | pokročilý I | B1/B2 | B2 | B2: Dokáže porozumět hlavním myšlenkám složitých textů týkajících se jak konkrétních, tak abstraktních témat včetně odborně zaměřených diskusí ve svém oboru. Dokáže se účastnit rozhovoru natolik plynule a spontánně, že může vést běžný rozhovor s rodilými mluvčími, aniž by to představovalo zvýšené úsilí pro kteréhokoliv účastníka interakce. Umí napsat srozumitelné podrobné texty na širokou škálu témat a vysvětlit své názorové stanovisko týkající se aktuálního problému s uvedením výhod a nevýhod různých možností. |
2. semestr | pokročilý II | B2 | B2+ | ||
6. rok | 1. semestr | velmi pokročilý I | B2+ | B2/C1 | C1: Rozumí širokému rejstříku náročných a dlouhých textů a rozpozná implicitní významy textů. Umí se plynule a pohotově vyjadřovat bez zjevného hledání výrazů. Užívá jazyka pružně a efektivně pro společenské, akademické a profesní účely. Umí vytvořit srozumitelné, dobře uspořádané, podrobné texty na složitá témata, čímž prokazuje ovládnutí kompozičních útvarů, spojovacích výrazů a prostředků koheze. |
2. semestr | velmi pokročilý II | B2/C1 | C1 | ||
7. rok | individuální kurz | expert | C1 | C2 | C2: Snadno rozumí téměř všemu, co si vyslechne nebo přečte. Dokáže shrnout informace z různých mluvených a psaných zdrojů a přitom dokáže přednést polemiku a vysvětlení v logicky uspořádané podobě. Dokáže se spontánně, velmi plynule a přesně vyjadřovat a rozlišovat jemné významové odstíny i ve složitějších situacích. |
© Věra Sasková